iklan penaja

08 November 2012

Koboi Kota



"Brader, ada api?"

Aku menoleh ke belakang. Ah sape pulak yang mintak api ni.
Di belakang aku tegak berdiri seorang lelaki yang berumur dalam lingkungan 40 tahun, berkemeja lengan panjang, bersarung jaket kulit, berseluar jeans hitam lusuh, lengkap dengan topi koboi dan kasut but tajam. Wah, koboi mintak api dengan aku.

"Ada api tak?"

"Ye?"

"Ada api tak brader?api...nak cucuh rokok ni."

Oh ye, brader ni mintak api tadi. Aku segera menyeluk saku depan seluar aku dan mengeluarkan sekotak mancis. Sebatang mancis aku keluarkan dari kotak, nyalakan api dan aku suakan pada dia.

"wah klasik, terima kasih."

Lelaki tadi menyalakan rokok dia, tarik dalam-dalam dan menghembus keluar asap perlahan-lahan. Aku perhatikan lagi lelaki ini, baru aku perasan di kiri bahunya tersandang sebiji Bag Pipe yang berwarna hijau tua bercorak petak-petak. Koboi dan Bag Pipe?

Aku kemudian turut menyalakan sebatang rokok, buat teman lelaki koboi. Kami kemudian diam menikmati rokok masing-masing.


"Kau rasa, adakah kita betul-betul tidak gembira dan tidak bahagia dengan kehidupan ini atau kita memang sengaja mencipta rasa tidak gembira dan memalsukan ketidakbahagian untuk menambahkan lagi drama dalam kehidupan kita, agar tak bosan?"

Soal lelaki koboi tadi setelah menghabiskan rokoknya, dia kemudian bersiul dengan nada yang nyaring dan kuat. Dari jauh aku mula nampak seekor kuda pantas berlari ke arah kami dan berhenti betul-betul di hadapan lelaki koboi tadi. Dia kemudian, melompat ke atas kuda tadi, menepuk belakang kuda dan lelaki koboi tadi beredar dengan menunggang kudanya jauh dari pandangan aku.

Dan dari kejauhan aku dapat mendengar bunyi semboyan yang ditiup oleh lelaki koboi tadi, menjadi lagu latar untuk kota ini.











No comments:

Post a Comment